آشنایی با نام های خداوند: العدل
العدل به معنای کسی است که در قول و عمل پسندیده باشد و جور و ستم در حُکمش نباشد.
عدد ابجدی: 104 العدل به معنای کسی است که در قول و عمل پسندیده باشد و جور و ستم در حُکمش نباشد. «شیخ بُرسی»(ره) فرموده است که هر کس در نیمه ی شب این اسم را بسیار گوید خداوند لطایف خود را مخصوص او گرداند و او را خزینه ی اسرار خود قرار دهد.
پژوهه در مفهوم العدل از مترجم
«العدل» از اسماء الله است به معنی آن که خداوند تبارک و تعالی هر چیزی را در جای خود قرار داده و درباره ی هیچ موجودی از آنچه که لایق و سزاوار بوده چیزی فروگذار نکرده است و تمامی موجودات جهان آفرینش را موزون و متعادل خلق کرده است.«به پاکی بستای نام پروردگار برتر و والایت را، آن که بیافرید و پردازش نمود». «اعلی/ 1 و 2»
«آسمان را برافراشت و میزان را مقرر فرمود.» «الرحمن/7»
«مرحوم فیض کاشانی» معتقد است که منظور از وضع میزان، رعایت تعادل در ساختمان جهان و دادن هر حقّی به ذیحق آن برای برقراری نظم کلّی عالم است و در تأیید گفتار خویش روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند که: «به واسطه ی عدل است که آسمانها و زمین برپاست». (تفسیر صافی، ص 516).
پس خداوند عادل است چون به هر مخلوقی طبق استحقاق و ظرفیتش عطا می کند و ذرّه ای از آنچه که شایسته است کمتر در نظر نمی گیرد.
فردی برای فهمیدن ارزش عدالت از "امیرالمؤمنین علی" علیه السلام می پرسد: کدام یک برتر است جود یا عدل؟ حضرت می فرماید: «عدل چیزها را به جای خود می نهد ولی جود و بخشش، آنها را از جای خود خارج می کند (زیرا جود زیاده از استحقاق می بخشد)، و عدل نگاه دارنده ی همگان است ولی جود فقط به کسی بهره می دهد که به او بخشش شده پس عدل شریفتر و برتر می باشد».
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}